Istoria

LI-2

Compania aeriană Air Moldova a fost fondată prin decretul Preşedintelui RM la 12 ianuarie 1993. Baza companiei o alcătuia subdiviziunile de zbor bazate în aeroportul Chişinău, de aceea se mai poate spune că compania activeaza din 19 septembrie 1944, cînd în Chişinău au fost aduse primele aeronave PO-2 si a început lucrul primul detaşamentul aerian moldovenesc. În afară de 15 aeronave PO-2, care deserveau cursele locale şi gospodăriile agricole, în primii ani după razboi mai existau şi 2 aeronave LI-2, cu care se operau curse spre Moscova, oraşele Ucrainei şi staţiunile balneare de pe litoralul Mării Negre şi Caucaz.

AN-10

Un imbold considerabil a fost făcut în 1960. La începutul deceniului în Chişinău a fost dat în exploatare aeroportul nou, care avea capacitatea de a deservi aeronavele cu turbopropulsor. În 1965 întreprinderea a primit statutul de Direcţie a Aviaţiei Civile iar parcul de aeronave a fost completat cu nave aeriene de tip An-10, An-12 şi An-24. Tot în acea perioadă au fost deschise curse în multe oraşe a URSS iar în centrele industriale mari se transportau fructe şi legume cultivate în Moldova

TU-134

La începutul anilor ’70 cursele pe distanţă erau operate de aeronave reactive. În 1971 – TU-134 a devenit aeronava de bază a companiei. În total în parcul companiei au fost primite 26 aeronave de acest tip. În Chişinău a fost amplasată baza experimentală al acestui tip de aeronava. În 1972 parcul a fost completat cu aeronave regionale de tip Yak-40, iar în 1974 – cu aeronave cargo An-26. Continua să se lărgească reşeaua curselor operate, creştea volumul vînzarilor.

Dezvoltarea de mai departe a fost legată de utilizarea aeronavelor TU-154. La mijlocul anilor ’80 Administraţia a primit 10 aeronave de acest tip. La acel moment, echipajele moldoveneşti zburau în 73 orase ale URSS, anual se transporta peste un milion de pasageri.În 1990 a fost lansată prima cursă internatională – Chişinău-Frankfurt.

TU-154

La începutul anilor '90 a avut loc reorganizarea ramurii aeriene a Moldovei. În rezultatul reorganizării au fost formate cîteva întreprinderi una dintre care a fost Compania Aeriana „Air Moldova” în care au fost incluse departamentele de zbor şi de deservire a curselor. Începutul anilor ’90 a fost o încercare grea pentru aviaţia civilă a Moldovei. Reorganizarea aviaţiei a avut loc în condiţiile situaţiei politice grele, scăderii nivelului de trai a populaţiei, întreruperii relaţiilor economice existente. De asemenea au apărut mari dificultăţi legate de livrarea combustibilului. Scăderea considerabilă a cererii pentru serviciile aeriene a dus la micşorarea indicatorilor economici a transportului aerian echivalentă cu cea a anilor 1950. La acel moment practic numai doua curse erau active – Moscova şi Tel-Aviv, dar cu toate acestea, compania a supravieţuit.

ERJ-145

La hotarele noului mileniu situaţia s-a schimbat spre bine. Au fost lansate cîteva curse europene. Pentru prima dată în ultimii 10 ani au fost procurate aeronave noi. În 2001 compania a primit în arendă aeronavele moderne de tip Embraer 120 şi Embraer 145. În 2003 compania şi-a schimbat imaginea – prin crearea unui logotip nou şi schimbarea disegnului exterior al aeronavelor prin revopsirea acestora. În cooperare cu ÎS „Aeroportul International Chisinau” a fost creat un şir de companii-adiacente – „Sky Alliance” (agenţie vînzari bilete), „Aeroport-Catering” (pregătirea si livrarea hranei pentru pasageri la bord), „Aeroport Handling” – (înregistrarea pasagerilor, încărcaturilor, livrarea lor la bordul navelor şi deservirea de zi cu zi a navelor aeriene), „Aeroport-Petrol” (alimentarea aeronavelor cu petrol). Au fost deschise curse spre Amsterdam, Viena şi Lisabon. De la 4 august 2004 s-a lansat şi cursa Chişinău-Madrid. Un eveniment remarcabil pentru compania Air Moldova a fost şi completarea parcului cu două aeronave moderne A320. Achiziţionarea acestor aeronave în septembrie 2003 şi în februarie 2004 a dus la creşterea considerabilă a volumului transportării atît de pasageri cît şi de mărfuri.

A-320

La 13 iulie 2004, Air Moldova a devenit membru activ IATA. Condiţiile de aderare la IATA sunt supuse unor standarde, care prevăd exigenţe de rigoare, printre care: modernizarea flotei aeriene, asigurarea securităţii zborurilor, competenţa personalului şi dezvoltarea sistemului de calitate. Începînd cu 15 decembrie 2004, în companie a fost lansat programul de recompensare a pasagerilor ce zboară frecvent, numit – Air Moldova Club.

E-190

Pe 10 mai, 2010, flota companiei a fost completată, în premieră, cu o aeronavă nouă Embraer 190Jet, livrată de la uzina Embraer. Aeronava Embraer 190 Jet, a companiei Air Moldova, este configurată pentru 114 de locuri. Livrarea aeronavei face parte din strategia de dezvoltare a companiei, iar introducerea aeronavei în flota companiei va permite deschiderea de noi rute aeriene, precum şi asigurarea confortului şi siguranţei sporite a pasagerilor.